Charles Jessold, moordcomponist - Wesley Stace

Wesley Stace is auteur, maar is beter bekend als singer-songwriter, onder de naam John Wesley Harding.  Via zijn website kan je alles te weten komen over beide carrières. Niet alleen als zanger heeft hij naam gemaakt, maar hij begint ook als schrijver internationaal bekend te raken.  De auteur heeft een facet van zijn boek verder gezet op zijn website, en het is leuk om dit allemaal verder uit te pluizen.

Het boek valt uiteen in twee grote delen, gevolgd door een korte epiloog.

Het eerste gedeelte begint met een krantenbericht over een dubbele moord plus een zelfmoord. Het gaat om de componist Charles Jessold, zijn vrouw Victoria en haar minnaar Manville.
Daarna volgt een verhaal uit de eerste hand, geschreven door Leslie Shepherd.  Leslie en zijn vrouw waren bevriend met de componist Jessold, en hebben de loop van zijn carrière van dichtbij meegemaakt.
Het verhaal speelt zich af in de jaren voor de eerste wereldoorlog, tijdens de oorlog, en de jaren erna.  Het geheel wordt verteld in een droge, nogal ouderwetse stijl, met woordkeuze en zinsbouw zoals die in die tijd zouden kunnen gebruikt zijn.  Daardoor komt het verhaal over als stroef en gekunsteld.  Het lijkt een soort zakelijk verslag van de ontdekking van een geniale componist, met veel verwijzingen naar de volksmuziek in het Engeland aan het begin van de 20ste eeuw.  Samen met de muziekcriticus en –recensent Shepherd volgen we de muzikale groei van het genie Jessold  Tegelijkertijd zien we ook hoe Jessold meer en meer verslaafd raakt aan de drank, en zich verder ontpopt tot een onuitstaanbaar iemand.  Tot zijn dood een abrupt einde maakt aan zijn veelbelovende carrière.

Het tweede gedeelte is een meer persoonlijk relaas van dezelfde Leslie Shepherd.  Hij is oud geworden, weduwnaar, en hij denkt na over zijn leven, dat van zijn vrouw, en hun relatie tot Jessold.  Shepherd besluit een meer intieme versie te geven van de gebeurtenissen uit het eerste gedeelte.  We leren hem en zijn vrouw op een veel persoonlijker manier kennen.  Blijkbaar zijn zij beiden meer verbonden geweest met Jessold dan ze openlijk hadden laten blijken.  Plotseling krijgen een aantal gebeurtenissen uit de “officiële” versie dan een heel andere betekenis.  Dit verhaal is veel levendiger, veel eerlijker en menselijker dan wat verteld was in de oorspronkelijke versie.  Onze mening over Jessold wordt dan misschien wel niet bijgesteld, maar Shepherd en Miriam komen zeker een heel stuk levensechter uit de verf.  De sluier over de ware toedracht van het drievoudig drama wordt een tikje opgelicht.

Tenslotte laat Shepherd, in een korte epiloog, uitschijnen dat hij, nu de waarheid is verteld, met een gerust hart kan sterven.

Het boek is doordrenkt van muziek en muzikale verwijzingen.  We krijgen veel informatie over de situatie van de muziek in Engeland aan het begin van de 20ste eeuw. Er zijn ook veel verwijzingen naar de traditionele orale muziekcultuur, zoals die in die tijd verzameld werd. Ook de figuur van Carlo Gesualdo komt erg veel aan bod, omdat het leven van Charles Jessold, en dat van een personage uit zijn opera heel erg veel gelijkenis vertoont met dat van de Italiaanse componist. Wesley Stace heeft zich goed gedocumenteerd over dit alles, en alle elementen mooi met elkaar verbonden en in elkaar verweven.
Het boek vergt wet doorzettingsvermogen van de lezer omdat het eerste gedeelte nogal taai is.  Het tweede gedeelte laat zich veel makkelijker lezen en is meer levensecht, doordat er veel meer gebruik gemaakt wordt van dialogen en persoonlijker verhalen.
En dan zijn er de websites, zowel die van de auteur als die van Jessold (website) die de lezer verder willen meenemen in de fictieve, of is het de echte wereld van Charles Jessold ?  Alles is zo goed gearrangeerd dat de lezer zich misschien wel wil laten verleiden om op het verkeerde been gezet te worden.
Dit boek is een aanrader voor mensen die over klassieke muziek willen lezen, en er tegelijkertijd een mooi opgebouwd verhaal bij willen krijgen. Toch vraagt het zeker wel wat doorzettingsvermogen.  Echte thrillerfans zullen in het eerste gedeelte zeker op hun honger blijven zitten.

Simone

Charles Jessold, moordcomponist

9789046811979