James Patterson: Het uur van de wolf

Negende deel uit een serie over Alex Cross

Hoofdpersoon Alex Cross is psycholoog bij de politie. Na een aantal jaren voor de politie in Washington gewerkt te hebben gaat hij nu voor de FBI werken. Dat valt hem niet mee. Hij is in opleiding en niet alle FBI mensen zien hem graag komen. Tijdens de opleiding wordt hij ingeschakeld bij een ontvoeringszaak. Blonde, blanke, maar vooral rijke vrouwen worden ontvoerd . Er wordt geen losgeld gevraagd; het is allemaal uitermate onduidelijk. In de loop van het verhaal wordt duidelijk dat

V

E

R

L

A

P

P

E

R

de vrouwen in opdracht worden ontvoerd om te dienen als sexslavin. Verschillende, in het gewone leven respectabele Amerikaanse burgers spelen een gevaarlijk spel. Alex is gespecialiseerd in ontvoeringen en wordt ingezet. Dit zet kwaad bloed bij de collega's van de FBI en die doen van alles om hem te dwarsbomen. De bureaucratie irriteert hem in hoge mate Het verhaal wordt beurtelings verteld vanuit de ontvoerders en hun opdrachtgevers, een van de ontvoerde vrouwen en Alex.

Over Alex Cross krijg je mondjesmaat informatie over zijn privéleven. Hij heeft drie kinderen, die worden opgevoed door zijn grootmoeder. Hij heeft een liefje, dat ergens anders woont en werkt. Zijn jongste zoon wordt opgeëist door de moeder, die in eerste instantie de opvoeding aan Alex heeft overgelaten. Al deze verhaallijnen lopen door elkaar. De psychopaat, waar Alex naar op zoek is, is een wrede man en zijn opdrachtgevers ook. Hij doet alles voor geld, chantage, ontvoering, moord. Dit komt ook in het verhaal tot uitdrukking en daar ben ik niet zo dol op. Ik heb er genoeg aan te lezen dat iemand ontvoerd en/of gedood wordt, maar hoef niet tot in detail te lezen hoe dat in zijn werk gaat. Verder vind ik het irritant dat de informatie over Alex zo mondjesmaat wordt toegediend. Ik zie niet waarom dit het verhaal ten goede komt door het zo te doen. Misschien voor de afwisseling en het tempo, maar dat kan ook op andere manieren. Het boek is wel spannend en je wilt wel weten hoe het afloopt.

Wat wel een aardige wending in het verhaal is, is dat de echtgenoot van een van de ontvoerde vrouwen hoort bij de opdrachtgevers. Een aspect in het verhaal, wat ik vervelend vind is dat Alex zogenaamd van alles doet om zijn gezin te beschermen en in het verhaal naar voren komt als een goede, zorgzame vader, die zich wel schuldig voelt dat hij te weinig tijd voor zijn kinderen heeft, maar vervolgens niets doet wat hen minder in gevaar brengt. Uiteindelijk gaat zijn werk voor alles en lijkt hij bereid, al wordt dat natuurlijk niet gezegd, om zijn gezin te offeren aan het vangen van de boef.

De schrijver gebruikt een oude truc om een vervolg op dit verhaal te kunnen schrijven , door de psychopaat zo slim te laten zijn dat hij op het laatste nippertje ontsnapt en dus in een volgend verhaal weer een hoofdrol kan gaan spelen. Hoewel ik de vorige boeken over Alex Cross graag heb gelezen, heb ik met dit boek er een beetje genoeg van.

Anke

James Patterson is momenteel een van de best verkopende auteurs ter wereld. Zijn debuutroman, The Thomas Berryman Number, won de Edgar Award voor de beste debuut-detective. Het boek kwam in 1976 uit bij Little, Brown toen Patterson amper 27 was en al door tientallen andere uitgevers was afgewezen.

Sindsdien heeft hij een hele serie bestsellers geschreven waaronder de nu zes delen tellende serie rond rechercheur/psycholoog Alex Cross.
Meer bij : Crimezone.nl

Met Het uur van de Wolf heeft de auteur weer volop aan alle verwachtingen voldaan en zichzelf misschien wel overtroffen. Want dit boek is echt ongemeen spannend en het tempo van het verhaal ligt nog hoger dan normaal al het geval is.
Meer bij : Crimezone.nl

Website James Patterson

Ezuzulia over het boek