Meir Shalev; de Bijbel nu

"De bijbel nu" van Shalev brengt heel wat gezoek en gegraaf in herinneringen te weeg. Er wordt veel "geleerd".

  • Ik ben er in begonnen en vind het een heel interessant boek, maar ik wil er nog heel lang van genieten dus lees ik het niet in 1 keer uit. Bovendien vind ik het leuker om de verhalen niet gelijk achter elkaar te lezen. Dan kan ik er tenminste nog even van nagenieten en er over nadenken.
  • Wat leuk dat je dit zo schrijft. Ik ben nog niet in *De Bijbel nu* begonnen, maar heb het met alle andere boeken van Shalev gehad: ze vooral niet te vlug lezen opdat ik er maar lang van kan genieten! Grappig om dit ook van een ander te horen...

Wat het zoeken, graven en vinden van antwoorden betreft;

  • Omdat ik niet godsdienstig ben opgevoed weet ik niet zo veel van de verhalen uit de bijbel. Ik heb een Penguin Dictionary who's who in the bible en daar kan ik veel in opzoeken.
  • Voor de liefhebbers, ik heb de bijbel, oude statenvertaling, in een programma staan. Je kan hier makkelijk op een tekst, of meerdere mee op >zoeken. Het is 1,61 MB, en misschien kan ik het als attached files opsturen?
  • zou mij wel wat lijken, ja. weet nl. ook niks van de bijbel en denk af en toe dat ik iets aan die lacune zou moeten doen, maar ja, zo'n _boek_ gaan doorploegen...;-) nee dan liever bij een concrete vraag even de computer aan.
  • Vorig jaar heb ik 4 weken door Toscane gereisd en heel veel kunst gezien.Toen kwam bij mij het besef dat ik me toch meer moet verdiepen in de bijbel. Ik heb toen twee pockets gekocht: legendarische bijbelverhalen uit de Rainbowserie en De Mooiste bijbelverhalen van Kenneth McLeish uit de Ooievaarserie.
  • https://www.statenvertaling.net/concordantie/

De vraag; "Weet iemand of Shalev in de bijbel nu ook iets heeft geschreven over Maria Magdalena, en zo ja waar staat dat dan???" leidt tot de volgende e-mail uitwisseling.

  • Meir Shalev schrijft 'De bijbel nu' vanuit het Judaïsme, het joodse geloof. Die wachten nog steeds op de komst van de Messias. En zonder Messias ook geen Maria Magdalena helaas. Bij het judaïsme zijn de eerste vijf bijbelboeken het uitgangspunt en is zeker 'ons' nieuwe testament niet aan de orde. Overigens vond ik 'De bijbel nu' een heerlijk boek. Voedt mijn calvinistische geest met wat humor en luchtigheid. Maakt het zo heerlijk aards.
  • Zo groeit mijn godsdienstkennis nog eens. Bedankt voor je uitleg. Kom ik wel met een volgende vraag. Ik ben met behulp van woordenboek en encyclopedie in de bijbel opzoek gegaan naar Maria Magdalena en dan kom ik bij Mattheüs 27:56 en bij Johannes 20 uit, verder een eventueel stukje in Lucas 7:36 Vergiffenis aan de boetvaardige zondares, maar was er niet een ander verhaal waarin Jezus al een ontmoeting en gesprek met Maria Magdalena had, of verzin ik dat ter plekke. Mijn belangstelling komt overigens doordat ik Volgens Maria Magdalena van Marianne Fredriksson cadeau heb gekregen, wat ik een mooi handvat vind om weer een stukje bijbelkennis op te doen.

Vage herinneringen komen boven:

  • zij waste toen zijn voeten een keer?? En was dat ook niet wanneer hij zei "Let he who is without sin cast the first stone." ?? (vage vlaarden, sorry, ik weet het, maar die komen boven drijven en ik kan me niet voorstellen dat ik ze volledig verzonnen heb...)

Exacte feiten:

  • Ik denk dat dat Lucas 7:36-50 is. Hoewel daar Maria Magdalena daar niet bij naam genoemd wordt: "Een vrouw nu die in de stad als een zondares bekend stond, was te weten gekomen, dat Jezus in het huis van de Farizeeer te gast was. Zij nam een albasten vaasje met balsem mee en ging schreiend achter Hem, bij zijn voeten, staan. Haar tranen maakten zijn voeten nat, die ze met haar hoofdhaar afdroogde. Zij kuste ze keer op keer en zalfde ze met de balsem"

> En was dat ook niet wanneer hij zei "Let he who is without sin cast the first stone." ??<

Die steen heb ik daar nog niet kunnen ontdekken, wel een ander stukje overzonden:

"Daarom zeg Ik u: haar zonden zijn haar vergeven, al waren ze vele, want zij heeft veel liefde betoond. Aan wie weinig wordt vergeven, hij betoont weinig liefde. Daarop sprak Hij tot haar: 'Uw zonden zijn vergeven.' "

> (vage flarden, sorry, ik weet het, maar die komen boven drijven en ik kan me niet voorstellen dat ik ze volledig verzonnen heb...)<

Dit lijkt dus over hetzelfde stuk te gaan, maar nu ben ik wel benieuwd waarom men denkt dat het Maria Magdalena was, er moeten vast meer zondige vrouwen geweest zijn :-)

Via Shalev, naar Frederikson, naar Slavenburg. Het onderwerp blijft de bijbel, maar wordt nader gespecificeerd. De positie van de vrouw.

    • zoals in "Het evangelie van Maria Magdalena" geschreven door Jacob Slavenburg. Dit boek heb ik zelf (nog) niet gelezen, maar wel ander werk van deze gnosticus.Hij weet mij altijd weer te boeien is o.a. ook de auteur van:
      • Een ander testament
      • De verloren erfenis
      • Nag Hammadi-geschriften 1 en 2 (n.a.v. ontdekking dode zee rollen)
      • De geheime woorden

In dit laatste boek schrijft hij over Maria Magdalena o.a.:

"Ondanks de latere vrouwonvriendelijkheid in het christendom stond de rol van Maria Magdalena zo muurvast dat deze met alle wil van de wereld niet geheel verdonkeremaand kon worden; hooguit afgezwakt"

  • Erg bijbelvast ben ik niet, maar waar het bij het Maria Magdalena om gaat is dat zij in de afgelopen tweeduizend jaar verworden is tot een zondares waarvan zeven geesten waren uitgedreven,(Lucas 8).Zo'n vrouw moest wel bijzonder slecht en zondig zij. Terwijl door de bestudering van de Nag Hammadi- vondst blijkt dat zij een ingewijde is die de zeven stappen der inwijding heeft ondergaan en daarmee net zo ingewijd was als Jezus zelf. In die tijd waren er mysteriescholen waar je deze inwijdingen onderging.Dat kostte jaren van studie en inspanning. Ken je het verhaal van de opwekking van Lazarus, Joh. 11), Nu wordt gezegd dat dat om een drie dagen durende inwijding gaat ipv opstaan uit de dood. Zo blijken hel veel woorden anders te kunnen worden gelezen als wij in de loop de eeuwen zijn gaan doen, onder leiding van kerkvaders die hier een bepaalde bedoeling mee hadden. Zeker niet de verheffing van het volk. Wanneer je de tweede laag van de bijbelwoorden leert zien wordt het een bijzonder spiritueel boek.
  • In het boekje van Slavenburg,is in het Evangelie van Maria Magdalena zelf(ook gevonden in Nag Hammadi) te lezen dat met name Petrus niet zoveel van haar moet hebben. Ergens in de bijbel staat dat met name Paulus nogal afgeeft op Maria Magdalena. Nou had die sowieso niet veel met vrouwen op. Dat was overigens wel iets voor die tijd. Een jood mocht zijn vrouw al wegsturen (terug naar haar moeder dus) als zij de soep liet aanbranden. De Essenen waren in die tijd een eloofsgroepering waarin mannen en vrouwen gelijk waren. Jezus is in deze geloofsgemeenschap opgevoed, vandaar ook dat hij het serieus nemen van vrouwen normaal vind.

Om even op boeken terug te komen: Deze wijsheden heb ik uit de bijlagen bij de Nag Hammadi boeken en het boek Jezus van Nazareth van Hans Stolp.

  • Overigens, misschien hebben ze bij jou in de bieb een concordantia (ik geloof dat het zo heet). Een boek waarin alle termen en namen uit de bijbel als in een encyclopedie op een rij staan met daarachter de bijbelteksten waar je daarover dan iets kunt vinden. Toen ik van dat boek hoorde snapte ik ineens hoe die dominees in preken altijd zo mooi van de en tekst naar de anderen kunnen associëren.
  • >En was dat ook niet wanneer hij zei "Let he who is without sin cast thefirst stone." ??<

Nee, dat was volgens mij bij een echte steniging (wel van een overspelige vrouw dacht ik). Waarop hij dat zei en de menigte beschaamd uiteen ging. Gebeurd overigens in Iran nog steeds.

  • inderdaad. en voor de mensen die driftig opzoeken waar dat nu is in de bijbel ook al weer: volgens mijn Dictionary of Quotations is het the New Testament - St John, ch8,v7.

En van de positie van de vrouw komen we ook weer terecht bij de moeder/dochter-relatie, zij het zijdelings, maar wel typerend.

  • Ik lees je mail met de bijbel ernaast, en mopper inwendig op mijn moeder dat zij mij niet een gedegen godsdienstige opvoeding heeft gegeven, zodat ik dit soort dingen rustig uit mijn mouw kan schudden :-))) Als zij het wel gedaan had, dan was natuurlijk de kans groot dat het mij nu niet zou interesseren :-)

Om, zoals vaak, te eindigen met de nodige humor:

  • ineens een heel andere Bijbelse quote onder ogen krijgt die toch een beetje laat grinniken op de zondag ochtend -

"It is hard for thee to kick against the pricks". ??!! Apostles,  ch9 v5...

Samenvatting
Eisjen

schrijver: 

boektitel: 

De bijbel nu

isbn: 

9789052266992

genre: 

leeslijst: 

maand: