Nominaties met aanbevelingen voor de
Leeslijst juni 2006 t/m november 2006


Belli, Samira: Ontsnapt uit de hel  
Boyden, Joseph:
Driedaagse reis
Boyne, John:
De jongen in de gestreepte pyama
Freijda, Michael
: Ritselingen

Gerritsen, Esther:
Normale dagen
Gong, Yuhong:
Tijdloos, over een verre rivier
Hauptman, Gaby
: Gezocht, impotente man
Kadare, Ismael :
Leven, spel en dood van Florian Mazrek
Koopman, Erwin
: De ritselaar van Havanna
Krauss, Nicole
: De geschiedenis van de liefde
Latour, José
: Havanna Outcast *
Robinson, Philip: Maanvijver
Samartin, Cecilia:
Schaduwhart *
Roodnat, Joyce: Sterrenschot
Schippers, KWaar was je nou...

* In het kader van de Pax Crhisti Campagne:
Viva Cuba, lezen en schrijven in vrijheid


Kinder- Jeugdboeken:

Bondoux, Anne-Laure: De tranen van de moordenaar 
Brashares, Ann: 4 vriendinnen en 1 spijkerbroek
Dieltiens, Kristien
: De stille pijn van Luca
Sachar, Louis
: Gaten
Stravaganza:
Stad der maskers
Zwigtman, Floortje:  Schijnbewegingen


Samira Belli: Ontsnapt uit de hel

Samira Bellil groeide op in een probleemgezin waar haar brute vader de scepter zwaaide. Ze leefde grotendeels op straat en werd als puber meerdere malen het slachtoffer van groepsverkrachtingen. Vijftien jaar later vond Samira eindelijk de moed om haar verhaal te vertellen.

Samira Bellil schreef Ontsnapt uit de hel om andere vrouwen die het
slachtoffer zijn geworden van verkrachting te steunen en hun te laten zien dat het mogelijk is een nieuw leven op te bouwen. Ze trotseerde met dit boek het risico bedreigd te worden omdat ze de wet van de stilte en de taboes van de buitenwijken doorbrak.

Een therapie door middel van woorden om alle vrouwen die zwijgen weer hoop te geven. Elle

Het aangrijpende verhaal van een meisje dat op straat leeft om te
ontsnappen aan een vader die haar slaat en een moeder die zwijgt. Le Nouvel Observateur

"Samira Bellil (1973-2004) overleed op 31-jarige leeftijd aan maagkanker. Wij zijn zeer dankbaar dat wij in de gelegenheid zijn geweest om Samira te ontmoeten, toen ze bij het verschijnen van haar boek Ontsnapt aan de hel voor een paar dagen Nederland bezocht. We hebben haar leren kennen als een sterke, warme, bijzondere vrouw, die met passie kon vertellen over wat haar zo hartstochtelijk bezighield. Met Ontsnapt aan de hel schreef Samira een spraakmakend boek over het leven in de buitenwijken van Parijs, waar moslimmeisjes hun leven niet zeker zijn en vaak ten prooi vallen aan groepsverkrachtingen en ander geweld. Samira Bellil was van Algerijnse afkomst en groeide op in de Parijse buitenwijk Seine-Saint-Denis. Zij was een fervent activiste voor de beweging Ni Putes Ni Soumises (Geen hoeren, geen slavinnen), die zich inzet voor de rechten van vrouwen in buitenwijken."

Het lijkt mij een erg mooi en indrukwekkend verhaal van een mij een sterke vrouw! Ik heb het boek zelf nog niet gelezen, maar zou het graag samen met anderen willen lezen.

 

Meer bij De Fabel van de Illegaal

 

Steun voor het geringe aantal moslims dat wél wil werken aan de enorme problemen in eigen kring is volgens Krikke onontbeerlijk. Bezuinigen daarop noemt hij 'achterstelling' van allochtonen. Via het boek 'Ontsnapt uit de hel' (2003), dat in de vensterbank ligt, komt Krikke op de vernietigende gevolgen die bezuinigen zal hebben.

De Frans-Algerijnse Samira Bellil vertelt in 'Ontsnapt uit de hel' hoe zij door migranten groepsgewijs werd verkracht. Krikke: ,,Dat is geen islamitisch fenomeen, maar het gevolg van ouderlijk onvermogen om kinderen te coachen. Dat zie ik in Bos en Lommer ook.'' Ouders hebben allang de greep op hun kinderen verloren. ,,De achterstand verergert door achterstelling. Een initiatief van Marokkaanse vertrouwenspersonen om in zulke gezinnen in te grijpen strandde op geldgebrek.''
Mahgrebonline.nl

 

Gettomeisjes in opstand

Woordvoerder van de protestbeweging is Samira Bellil. Zij schreef een gruwelijke aanklacht tegen het lot van allochtone meisjes. Haar autobiografische verhaal is bloedstollend en een aanrader voor de naïeve apostelen van de multiculturele samenleving. Het is ook het verhaal van honderden andere meisjes.

Ze heeft een vader die slaat, een moeder die zwijgt en jongere zusjes waarvoor ze moet zorgen. Op dertienjarige leeftijd wordt Samira verliefd op Jaïd, de 19-jarige 'held' van de buurt. Jaïd heeft vele vrienden en eenmaal Samira ontmaagd is, belandt ze in de hel. De vrienden willen immers ook wel eens. Op een dag botst ze op straat tegen K., de beste vriend van Jaïd. Hij sleurt haar aan haar haren mee naar zijn kamer, stopt een pornofilm in de videorecorder. "Dat wil ik ook", zegt hij, waarna hij zich op Samira werpt. De vrienden kijken toe en wachten elk hun beurt af. Het gerucht verspreidt zich als een lopend vuurtje door het getto. Samira is nu helemaal vogelvrij verklaard en een maand later moet ze alweer een groepsverkrachting ondergaan.

Thuis slaat haar vader er op los omdat ze de eer van de familie te grabbel heeft gegooid... Drie jaar en enkele zelfmoordpogingen later stapt Samira eindelijk naar de politie om aangifte te doen.

Op 8 maart, gisteren dus, stapte Samira (vijftien jaar na haar lijdensweg) aan het hoofd van de opstandige moslimmeisjes op in een mars op Parijs. Opvallend is dat de "moslima's" hun protest voeren, gesluierd met een islamitische hoofddoek. Voor buitenstaanders kan dan onbegrijpelijk lijken, maar voor de slachtoffers van verbaal en fysiek geweld en zware sociale controle is het dat niet. In de gettowijken geldt voor meisjes een ongeschreven wet. Zonder hoofddoek of vormeloze zak om het lijf worden ze uitgescholden, bespuwd, betast of verkracht. Voor jongerenbendes zijn ze loslopend wild en een gemakkelijke prooi. Dat ze op straat durven komen is moedig, maar dat ze een hoofddoek dragen is het bewijs dat de straatterreur en de religieuze controle het pleit hebben gewonnen.

Politics.be / De koran, stimulans tot verdraagzaamhied

 

Samira Bellil, de auteur van het spraakmakende boek Ontsnapt aan de hel, overleed op 6 september 2004 aan de gevolgen van maagkanker. Ze werd nauwelijks 31 jaar. Haar autobiografische boek deed vorig jaar heel wat stof opwaaien in Frankrijk en daarbuiten. Daarin getuigde ze hoe ze als 13-jarige slachtoffer werd van een groepsverkrachting. Ze besloot de daders aan te klagen en werd daardoor verstoten uit haar moslimgemeenschap. Samira Bellil, van Algerijnse afkomst, groeide op in de Parijse buitenwijk Seine-Saint-Denis. Ze was een fervent activiste voor de beweging Ni Putes Ni Soumises die zich inzet voor de rechten van vrouwen in de voorsteden van de grote steden waar vooral allochtonen wonen en bendegeweld welig tiert.
Liberales.be

 

Terug naar top pagina


 

Joseph Boyden: driedaagse reis

Twee indiaanse vrienden. Xavier en Elijah, trekken de oorlog in: de eerste wereldoorlog. Een groot avontuur denken ze, maar dat valt natuurlijk vies tegen. Het is een verhaal over een gruwelijke oorlog, maar ook een ontroerend verhaal over vriendschap. Boyden schrikt er niet voor terug om alles in details te vertellen. Maar dat doet hij ook als hij de indiaanse cultuur beschrijft. Het is een prachtig en indrukwekkend boek.

Over de auteur:

Joseph Boyden (Canada, 1966) doceert creative writing aan de universiteit van New Orleans. Zijn verhalenbundel, Born with a Tooth, werd genomineerd voor de Upper Canada Writer's Craft Award en de Pushcart Prize 1997. Zijn werk verscheen in diverse literaire tijdschriften. Driedaagse reis is inmiddels in Canada een bestseller en werd ook in Amerika uitstekend ontvangen.
De Bezige Bij

Terug naar top pagina


 

John Boyne: De jongen in de gestreepte pyama

Ik heb dit weekend het boek 'De jongen in de gestreepte pyjama' gelezen, geschreven door John Boyne. Ik had nog nooit van deze auteur gehoord. Is waarschijnlijk zijn debuut. Ik vond het een beklemmend, aangrijpend boek. Minpuntje: Het boek wordt geschreven vanuit het perspectief van de 9-jarige Bruno. Zijn taalgebruik en gedachtengang is soms wat wijs voor zijn leeftijd. Maar als je je daar overheen kunt zetten, is het beslist een aanrader.
Eerdere aanbeveling van dit boek.

Het lijkt een trend te zijn, boeken waarvan niet helemaal duidelijk is of ze voor jongeren of voor volwassenen zijn geschreven. Het begon met het fantastische The curious incident of the dog in the night-time van Mark Haddon en nu is er De jongen in de gestreepte pyjama (The boy in the striped pyjamas) van John Boyne, dat met Haddons boek vergeleken wordt. Ook in dit boek wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van een kind en ook hier levert dat verrassende inzichten op.
(Meer bij 8weekly)

Terug naar top pagina


 

Michael Freijda: Ritselingen

Kareltje woont met zijn vader, een houthakker, diep in het bos. Op een dag vertelt hij zijn vader dat hij zo graag een hertje zou willen hebben. Om aan de wens van zijn zoontje te kunnen voldoen schakelt de houthakker de hulp in van een oude vrouw die aan de andere kant van het bos woont. Zij staat in het nabij gelegen dorp bekend als heks omdat ze al jarenlang teruggetrokken in het bos leeft. De kennis die ze heeft over alle planten en dieren uit het bos wordt al jaren door de verschillende generaties vrouwen uit haar familie doorgegeven. Maar nu is zij stervende en er is niemand aan wie zij haar kennis over kan dragen. Als wederdienst vraagt zij de houthakker te luisteren naar haar verhaal.

Dit verhaal van de oude vrouw brengt bij beiden veel herinneringen boven en langzaam komt een duistere verzwegen familiegeschiedenis naar boven die zorgt voor veel verwarring en verdriet.

Zie ook de eerdere aanbeveling voor dit boek

Terug naar top pagina


 

Esther Gerritsen - Normale Dagen (2005)

Net deze erg mooie roman uitgelezen. En 'k had meteen de neiging maar weer bij 't begin te beginnen. Want er valt wat mij betreft nog wel wat te ontdekken en mogelijke lijntjes te onderzoeken.

Kort de plot, want deze is mogelijk uit 'de recensies' wel bekend. En 'korthouden' is in dit geval ook niet moeilijk, want die plot is uiterst simpel.

Het verhaal bestrijkt een week. Van 20 juni tot 27 juni 2001. De hoofdpersoon is Lucy, eind twintig, pas afgestudeerd als student theaterwetenschappen. Haar plan is een toneelstuk te gaan schrijven over the Oklahoma City bomber', Timothy Mcveigh. Maar haar oma belt: "Opa is ziek..... " Ernstig". "Moet ik komen?" "Ja, dat kan". Dus Lucy gaat, met in haar tas de 'McVeigh- spullen'. Na een week overlijdt opa en Lucy gaat terug naar huis. Dat toneelstuk zal waarschijnlijk niet geschreven worden.

Lucy is na de dood van haar ouders (auto-ongeluk) vanaf haar vroegste jeugd opgevoed door haar grootouders op hun boerderij, ergens aan de Waal. Al drie jaar is ze er niet teruggeweest: als zij me me niet bellen - doe ik het ook niet. Tot oma inderdaad belt.

Lucy is een denker Ze analyseert haar eigen gedrag tov derden. En wil 't daarover hebben. Haar grootouders zijn doeners. Praten is niet 'hun ding', wat Lucy tot machteloosheid slaat. En te sterker tot de outsider die ze zich altijd al voelde.

Een voorbeeld, pag. 82:

Grootmoeder bracht koffie. Lucy zei: 'Ik schrijf een toneelstuk over McVeigh. Die terrorist die is geexecuteerd'. 'Wat schrijf je?' 'Een toneelstuk' 'Oh ja?' 'Ja' 'Doe jij
dat maar kind'.

Zullen we 't maar es hebben over deze roman? Waarom kiest Lucy voor McVeigh? En waarom begint de roman met de executie van McVeigh en eindigt met het overlijden van opa? Gaat deze roman over outsiders? Of over praten of vanzelfsprekend zwijgen?

Relevante links:

Terug naar top pagina


 

Yuhong Gong: Tijdloos, over een verre rivier

Herfst 2001 in Parijs. Lize M. Gong, de vermaarde schrijfster van tachtig jaar ontvangt een mysterieuze liefdesbrief die haar gedachten terugbrengt naar haar jeugd in China. De laatste keizer trad af in 1911, het keizerrijk dreigde haar eeuwenoude traditie te verliezen. Het 'Rijk van het Midden' ging gebukt onder de wanorde en wankelde tussen de buitenlandse agressie en binnenlandse chaos, op zoek naar een nieuwe identiteit. De jonge Lize is de dochter van een Franse pianiste die in het zuidwesten van China gestrand was en een lokale gokhuizenbezitter. Hoewel Lize's moeder mateloos gefascineerd is door deze oude beschaving, is er geen trots meer te bespeuren in haar vader die een erfgenaam van het oude China is. Vader bewaakt zijn territorium van lichtzinnige pleziertjes, omdat hij, net als het hele volk, nimmer in een toekomst gelooft. Wanneer Lize's moeder en haar broer plotseling verdwijnen, besluiten vader en dochter te vertrekken met het cruiseschip Oriënt, over de rivier de Yangtze. Op deze reis zou zich een liefdesepos van meer dan een halve eeuw geleden afspelen.

Yuhong Gong schrijft prachtig over mensen, landschappen en rivieren, haar taalgebruik is schitterend en sensueel. Dit alles in een moedig en verrassend verhaal over China van toen en van nu.

Lees meer bij Trendy Style en bij Nu.nl

Terug naar top pagina


 

Gaby Hauptman: Gezocht impotente man

Misschien niet echt een diepgaande roman of boek wat hoog op een literatuur lijst staat, maar ik heb net het boek: "Gezocht: impotente man" gelezen van Gaby Hauptman.

Het is een boek vol humor geschreven. Ik heb het op mijn balkonnetje in 2 middagen uitgelezen. Het is pakkend geschreven en doet je denken aan de clichés en dingen van alledag. Een lekker boek om even in weg te zakken, hardop bij te lachen en even heerlijk te ontspannen. Dit soort boeken ontspringt het oog vaak, omdat het qua literatuur niet in de topklasses thuis hoort. En juist daarom wilde ik het aandragen voor de leeslijst :-)

Achterflap:
Carmen Legg, een aantrekkelijke, ambitieuze en zelfbewuste vrouw, heeft genoeg van mannen - ze vinden zichzelf namelijk onweerstaanbaar, zijn egoïstisch en ijdel en... ze willen maar één ding...... Wat haar betreft was de relatie met haar ex de laatste. Maar na enkele eenzame weken besluit Carmen dat dit leven ook niet alles is. Wat ze wel zou kunnen waarderen is een vriend voor een goed gesprek. Of iemand om af en toe mee naar de film te gaan. Iemand die - net als zij - s'avonds weer naar zijn eigen huis gaat. Carmen plaats een contactadvertentie: Jonge, aantrekkelijke vrouw zoekt man die mooi is, intelligent, charmant, vol humor en impotent. Haar advertentie blijkt een enorm succes maar heeft wel heel wat onverwachte gevolgen...

Boekgrrl, die wel van een onbezonnen gek boek op zijn tijd houdt...

 

Wie zijn ogen niet gelooft heeft het toch goed gelezen: Carmen Legg bedoelt letterlijk wat ze in haar advertentie schrijft. Ze zoekt een droomprins om van te houden, maar die in bed zijn handen thuishoudt. De advertentie wordt een doorslaand succes, en wanneer Carmen werkelijk tussen haar aanbidders de man van haar leven ontdekt, hoopt ze heimelijk dat zijn impotentie, als ware het een lichte verkoudheid, vanzelf weer overgaat. Gaby Hauptmann is er in Gezocht: impotente man voor het leven in geslaagd het klassieke thema ?vrouw zoekt man' een geheel nieuwe wending te geven: haar roman is een waarachtige komedie en een lofzang op de liefde.

CJP Lezen

Terug naar top pagina


 

Ismael Kadare: Leven, spel en dood van Florian Mazrek

Geïntrigeerd geraakt door een bespreking bij de Tros Nieuwsshow op zaterdagochtend heb ik me eindelijk eens aan de schrijver Kadare gewaagd. Ik had uiteraard al vaak van hem gehoord maar had nog nooit iets van hem gelezen omdat ik bang was dat z'n boeken voor mij misschien een beetje te zware kost zouden zijn. Maar omdat de boekbespreker op de radio het over humor had, en die humor me bij lezing van de eerste alinea's in de boekhandel ook aansprak, was ik verkocht. En gelukkig maar, want dit is een schitterend boek. Droog en humoristisch maar tegelijk uiterst serieus vertelt het over een zomer in Albanië, waar het bewind kampt met het probleem van de vluchtelingen. Florian Mazrek wil eigenlijk toneelspeler worden maar wordt afgewezen door de toneelschool en komt dan bij het leger terecht, bij een onderdeel dat er in een kustplaats bij de grens met Griekenland voor moet zorgen dat mensen het land niet uit vluchten. Om vluchtelingen te ontdekken wordt ook Vjollca Morina ingezet, een jonge vrouw die geacht wordt contacten aan te knopen met bezoekers van de badplaats, om er achter te komen of ze vluchtplannen hebben en ze dan aan te geven. Natuurlijk komen Florian en Vjollca met elkaar in contact, en worden ze smoorverliefd. Verder speelt het verhaal van Hektor uit de Ilias een belangrijke rol: die wordt in een gevecht met Achilles gedood, en daarna door hem uit wraakzucht achter zijn strijdwagen gebonden en rond de stadsmuren gesleept. In het boek vraagt de minister die verantwoordelijk is voor het vluchtelingenvraagstuk (en die z'n voorganger die uit de gratie is geraakt in de gevangenis bezoekt) zich af of dat nu wel of niet een goed idee is: het lijk van iemand die een gestrande vluchtpoging heeft gedaan tonen aan het volk, ter afschrikking. Te vertellen hoe dit probleem samenhangt met het leven, het spel en de dood van Florian Mazrek zou zonde zijn voor wie het boek nog wil lezen, maar ik kan je verzekeren: het boek is een tragisch-komisch kunstwerkje. Een aanrader, dus. En om toch wat meer indruk te geven, hieronder wat citaten.

De openingszin: "De gebeurtenissen die hier worden beschreven, speelden zich af in een badplaats aan de Albanese kust. Het was dat jaar een prachtige zomer, zo helder en zo zonnig dat het bijna iets beangstigends had, kortom: een zomer zoals men kon verwachten aan het einde van een eeuw die zo veel gevaarlijke perioden had gekend."

Als de minister door de machthebber is ontboden, en ze bespreken het vluchtelingenvraagstuk: "De minister voelde zich onder de blik van de Almachtige Leider ineenkrimpen. 'Wel, luister goed,' zei Hij zacht, alsof Hij een geheim openbaarde. 'Dat doen ze om mij verdriet te doen.'De minister verstijfde. Hij realiseerde zich dat de Leider iets ongewoons had gezegd, in bewoordingen die waarschijnlijk nooit eerder in dit gebouw waren gebruikt, zodat het even duurde voordat de betekenis ervan volledig tot hem doordrong." In dit stuk van het boek wordt schitterend geschreven hoe de minister heen en weer wordt geslingerd tussen liefde en angst voor de Leider, tussen machtsgevoelens en onzekerheid en doodsangst over wat hij geacht wordt te doen en te laten.

En een kijkje in hoe 'het systeem' z'n volk bespioneert, in de woorden van de agent die Vjollca 'runt': "Hij begon te vertellen dat het geklets van de hoeren, met alle verdraaiingen, onvolledigheden, leugens en onduidelijkheden die erin zaten, een oneindige informatiebron vormde waaruit de staat de meest waardevolle gegevens kon putten. Iedereen, van hoog tot laag, kreeg op een dag, of hij dat nu wilde of niet, met die donkere diepe poel van hele en halve waarheden en leugens te maken. Beroemde kunstenaars, dieven, sportmensen, regeringsfunctionarissen, epileptici, gerespecteerde dames, nietsnutten en types waar zelfs de gevangenis de neus voor ophaalde, het maakte niets uit. Net als alle onderaardse stromen en rivieren stond alles en iedereen met elkaar in een duister contact. Of het nu ging om een alledaags voorvalletje of om een geraffineerd complot, er kon niets gebeuren of het moest in die smerige, duistere diepte wel een of ander spoor nalaten. Daarom waren er dag en nacht honderden mensen bezig om daarin alle bruikbare gegevens op te sporen. En als de staat zich in zijn bestaan bedreigd voelde, kwamen er nog eens honderden anderen bij."

En als Florian z'n rol speelt, wordt verwoord hoe hij ernaar heeft uitgekeken dat zijn publiek zo onder de indruk zou zijn: "Hoe vaak had hij zich dit moment voorgesteld, als de toeschouwers met ingehouden adem naar hem keken? En in de stilte, als het geluid van een knappende vioolsnaar, een gesmoorde kreet." De cynische humor van dit citaat is pas duidelijk in de context, als je weet wat Florian's rol is, maar dat verklap ik dus niet ;-)

Terug naar top pagina


 

Erwin Koopman: De ritselaar van Havanna

Als we aan Cuba denken, denken we aan dikke sigaren, Amerikaanse oldtimers, de Buena Vista Social Club, suiker, mooie vrouwen en Fidel Castro. Maar achter deze romantiek gaat een geheel andere werkelijkheid schuil. In het Cuba van de eenentwintigste eeuw doet het totalitaire regime er alles aan om de macht te behouden en wachten de Cubanen eigenlijk maar op één ding: de dood van Castro.  Het dagelijkse leven bestaat uit gescharrel naar voedsel en dollars op de zwarte markt, angst en onderling wantrouwen, pogingen om het land te verlaten en een gedwongen applaus voor de restanten van de eens zo glorieuze Revolutie. Journalist Edwin Koopman vertrok naar Cuba om er een bekende dissident te interviewen. Als journalist bij voorbaat een verdacht sujet, wordt hij scherp in de gaten gehouden door de geheime dienst. Langzaam raakt hij verstrikt in een web van geheimzinnige ontmoetingen en zijn eigen toenemende paranoia. Net als hij denkt dat hem niets meer zal gebeuren, wordt hij opgepakt...

De ritselaars van Havana is het persoonlijke verhaal van de gedreven journalist Edwin Koopman. In de afgelopen tien jaar bezocht hij Cuba herhaaldelijk en voor langere perioden. Door zijn ontmoetingen met tientallen Cubanen weet hij door te dringen tot de kern van dit land waar de laatste dagen van de revolutie worden geteld. Hoe bepaalt de alom aanwezige controle van de staat de emoties en onderlinge relaties? Hoe slagen de Cubanen erin te overleven?
(Bron: Broese)

Terug naar top pagina


 

Nicole Krauss: De geschidenis van de liefde

Soms heb je een boek in handen waar je in door blijft lezen, een boek dat je op een stille zondag uit te kast pakt en er gewoon in begint te lezen omdat elke passage die je tegen komt je weer vermaakt en je opnieuw ontroert, een boek kortom waar je telkens weer aan wilt denken. Nicole Krauss heeft met haar tweede roman De geschiedenis van de liefde zo'n item voor de boekenkast gemaakt. Na jaren poëzie te hebben geschreven, verscheen in 2003 haar romandebuut Man komt kamer binnen. Het werd in Amerika bijzonder goed ontvangen en je kon geen blad opslaan of Krauss stond er in. Als boeken 'gehyped' worden, is dat vaak geen goed teken, maar voor De geschiedenis van de liefde zou het niets uit moeten maken. De roman is gewoonweg prachtig.
(Meer bij 8Weekly)
 

Terug naar top pagina


 

José Latour: Havana Outcast

Elliot Steil is de zoon van een Cubaanse moeder en een Amerikaanse vader die in de periode kort voor de revolutie als arbeider in Cuba werkte.
Zoals zovelen van zijn landgenoten, heeft Elliot – die leraar is in Havana – weinig hoop op een betere toekomst.
Dan ontmoet hij een mysterieuze buitenlander die zegt dat hij een vriend was van Elliots overleden vader. De man biedt hem een ontsnappingsmogelijkheid uit zijn weinig vrolijke bestaan en Elliot grijpt die kans met beide handen aan.

De vreemdeling blijkt helaas niet zijn reddende engel te zijn, maar een potentiële moordenaar die Elliot probeert te verdrinken voor de kust van Florida. Vastbesloten het motief van deze moordaanslag te achterhalen, begint Elliot een zoektocht naar de man die hem verraden heeft, en naar zijn Amerikaanse afkomst. Een speurtocht die hem in een wereld van verraad en corruptie doet belanden.

Havana outcast is een intelligente, kleurrijke en nietsontziende thriller waarin maatschappijkritiek en een persoonlijke ontdekkingstocht gecombineerd worden met explosief geweld. Het lukte José Latour, die op Cuba woont, om zijn in het Engels geschreven misdaadroman in de Verenigde Staten gepubliceerd te krijgen – waar hij veel bijval oogstte van zijn Amerikaanse collega's.  (Bron de Boekerij

Webinterview met José Latour

Terug naar top pagina


 

Joyce Roodnat: sterrenschot

Jaap, natuurkundige, heeft volgzaam de baan in de bibliotheek aangenomen die zijn moeder na zijn afstuderen gevonden had, en even braaf heeft hij hààr uitverkorene ten huwelijk aanvaard. Maar als de brief uit Groningen op de deurmat valt bedenkt hij zich geen moment: hij gaat op expeditie naar Groenland: het noorderlicht onderzoeken. Het is 1932, het jaar van de poolnacht. Tegen de zin van moeder en verloofde vertrekt Jaap met twee andere Hollandse kerels. Ze richten een kamp in tussen de Denen en Eskimo's, en doen iedere dag hun metingen, terwijl de winter invalt. Als zijn partners andere bezigheden en interesses blijken te hebben dan Jaap, moet hij in z'n eentje de dagelijkse strijd tegen de kou aangaan, een zware strijd. Maar de eskimovrouw die het huishouden zo'n beetje deed helpt hem erdoor. De liefde is onvermijdelijk. Al voordat ze zwanger blijkt te zijn wil hij met zijn Keetti trouwen. De Denen en de andere Nederlanders lachen hem uit: trouwen, dat doe je niet met een eskimo. Jaap heeft het er moeilijk mee, het gaat recht tegen zijn natuur in, maar ook de eskimo's willen zijn betrokkenheid niet.

Roodnat schrijft afstandelijk en zakelijk, maar met veel details weet ze perfect de sfeer op te roepen. De ontberingen die de mannen moeten ondergaan, onderga je dusdanig dat je de kou bijna voelt. Je ziet de inlanders sjokken op hun kamikken. Je ziet de verstarde eskimo met zijn speer staan, klaar om de zeehond eraan te spietsen. Misschien is het even wennen aan deze manier van schrijven, maar dan wil je het boek niet meer wegleggen. Het is op een aparte manier spannend, en ontroerend. En informatief.

Gegoogle naar de betekenis van het titelwoord levert dit op:

"Sterrenschot wordt in de winter of zeer vroege voorjaar gevonden.
In die tijd van het jaar door reiger, bunzing enz. gegeten vrouwtjeskikkers en -padden zijn maar gedeeltelijk te verteren. De eierstokken (al in conditie om dril af te zetten) van de prooi gaan in de maag van de rover enorm opzwellen en worden vervolgens uitgebraakt als sterrenschot. "

Iets wat ingenomen wordt, maar onverteerd weer uitgescheiden.
Heeft Roodnat dit bedoeld met haar titel? De hoofdpersoon, Jaap, heeft toen hij een kleine jongen was, gezien hoe zijn vader zich voor het hoofd schoot (ook al een sterrenschot?) en heeft dat niet verwerkt. Als hij als volwassen man aan zichzelf en de weersomstandigheden van Groenland aangewezen is, en hij flink onder druk komt te staan, probeert hij zijn emoties vast te leggen in de schilderijen -hij is amateurschilder- komt de ervaring van vroeger in volle kracht boven. Of is het de manier waarop zijn expeditiegenoten hem met zijn onderzoek laten zitten? Het feit dat de eskimo's vast houden aan hun eigen wetten en gewoonten, en de Westerse afwijzen? (ofwel: hoe Keetti Jaap afwijst)

Het boek doet me qua sfeer denken aan dat boek van Allard Schroder "de hydrograaf". Ook een mooi boek dus.

Terug naar top pagina


 

Cecilia Samartin: Schaduwhart

Cuba 1955: Nora en Alicia zijn nichtjes en hartsvriendinnen. Maar als de revolutie uitbreekt, komt er een einde aan hun onbezorgde leven. De ouders van Nora besluiten Cuba te verlaten en vertrekken naar de Verenigde Staten.

Nora mist haar nichtje verschrikkelijk. Ze kunnen nu alleen nog met elkaar schrijven. En hoewel Nora haar best doet zich aan te passen aan het leven in Amerika zal haar hart altijd in Cuba liggen…

Terug naar top pagina


 

K. Schippers: Waar was je nou...

Zoals ik al eerder schreef, heb ik een zwak voor genomineerde boeken... Ik keek even op de site www.libris.nl welke boeken eigenlijk genomineerd zijn voor de Libris-prijs, maar een shortlist is er nog niet, alleen is de longlist niet zo erg long. Ik kwam K. Schippers tegen, met de vrij emotionele titel 'Waar was je nou'. Ik heb ooit in een opwelling een boek van hem gekocht 'Poeder en wind' en dit was zo mooi!!! Het is al meer dan 15 jaar geleden dat ik dit boek kocht, waar het over ging weet ik niet precies meer, maar wel dat het erg mooi was. En ook dit verhaal is net zo surrealistisch als 'Poeder en wind', dAt weet ik nog wel, dat het niet echt was, maar toch... Op bovenstaande site vond ik deze beschrijving:

'Op een dag sluit Ruud zichzelf buiten. Geen ramp, want hij kan het huis van zijn moeder in. Ze is een paar maanden eerder overleden. In haar nalatenschap vindt hij een serie foto's die zij met haar Kodak maakte. Wanneer hij naar een oude strandfoto kijkt, is het alsof hij stemmen van vroeger hoort. En beweegt daar niet iets? Voor hij het weet gaat hij zo in de foto op dat hij erin verdwijnt. Hij hoort de vlieger klapperen in de wind. Als hij omhoog kijkt, ziet hij ze boven zich in de lucht. Bij zijn terugkomst gelooft niemand hem, als is het wel vreemd dat hij even was verdwenen. Ruud begint te vermoeden dat hij met behulp van de Kodak echt in en uit sommige foto's kan stappen. Om dat te bewijzen probeert hij een broche mee terug te nemen uit het verleden. Maar wat moet hij doen als hij ineens de kans krijgt daar te blijven, bij een geliefde uit zijn eigen jeugd?'

Ik keek bij de leestips en toen zag ik dit:
'Dit boek zuigt je mee in een draaikolk waar tijd, ruimte en werkelijkheid hun gebruikelijke betekenis verliezen.Verdrinken doe je als lezer niet, de schrijver beheerst de roman volkomen. Alles klopt, nergens gaat het verhaal met je op de loop.Themas als afscheid en verlangen zetten aan tot nadenken. Proza wordt poëzie in dit boek. Dit is geen page-turner. Dit is schoonheid om langzaam tot je te nemen, en te genieten van de prachtige taal. Lezen en herlezen.' De mening van Manda Heddema van Boekhandel De Koperen Tuin uit Goes. Need I say more? Het lijkt mij een super-boek. Ik zit nu middenin 'De vrouw van de tijdreiziger', ook surrealistisch, ik heb tussendoor het boekenweekgeschenk van Japin gelezen, die me niet tegenviel. Na de ongelooflijk slechte geschenken van Palmen, Grunberg en wie weet wie nog meer, was dit een boek waarvoor in ieder geval moeite
gedaan is in de vorm van research. Ondanks zijn af en toe onduidelijke overgang van verleden tijd naar tegenwoordige tijd, vond ik het een leuk boek(je). Maar goed, daar ging het niet over. Ik wil graag Waar was je nou van K. Schippers nomineren voor de nieuwe leeslijst. En dan ga ik nu verder met de tijdreiziger.
 

Terug naar top pagina


 

Kinder- Jeugdboeken

 

Terug naar top pagina


 

Bondoux, Anne-Laure: De tranen van de moordenaar

Was er over dit boek nou al iets gemaild? Ik meen me vagelijk te herinneren van wel. Het lijkt me in ieder geval, vanwege het merkwaardige gegeven en de poëtische uitwerking ervan, wel een geschikt boek om te nomineren voor de leeslijst.

Korte inhoud:
Paolo woont met zijn ouders op het uiterste zuidpuntje van Chili, een
onherbergzaam, rotsachtig, leeg gebied. Toch komt er op een dag iemand langs: een moordenaar, op de vlucht voor de politie. Hij vermoordt de ouders van Paolo, maar laat het kind leven. Samen leven ze verder in het hutje en er ontstaat een band. Tot er nóg iemand arriveert: Luis, op de vlucht voor de verwachtingen van zijn familie en de buitenwereld. Luis leert Paolo lezen en schrijven. Met zijn drieën wonen ze daar, tot alle geiten van ouderdom gestorven zijn en er nieuw vee gekocht moet worden in de stad.

Mooi verhaal over goed en kwaad, over liefde en eenzaamheid, en over kind zijn en volwassen worden.

 

Terug naar top pagina


 

Ann Brashares - 4 Vriendinnen en 1 spijkerbroek

Op de valreep wil ik dit boek ook nog aanbevelen. Ik ken het niet zelf, het is me aangeraden om te lezen, en omdat het me licht en vrolijk lijkt, zie ik het als iets verfrissend anders tussen de tot nog toe vrij serieuze titels op de nominatie lijst. Hier staan er ook nog maar vijf op, dus een zesde is geen overbodige luxe. Ik ben in de winkel het boek gaan bekijken en moest al een beetje grinniken toen ik het doorbladerde. Het gaat om vier vriendinnen, Carmen, Lena, Tibby en Bridget, die al vijftien jaar vriendinnen zijn en voor 't eerst de zomervakantie los van elkaar gaan doorbrengen. Ze zien het eigenlijk niet zitten. Maar wat hen in ieder geval blijft verbinden is één spijkerbroek, die tweedehands door Carmen is gevonden en hen alle vier zit als egoten. Ze spreken af dat ze om de beurt de broek zullen dragen, waarbij iedereen zich aan de daarvoor opgestelde regels moet houden. Als ik het me goed herinner zijn de regels ongeveer de volgende: nooit wassen, nooit denken "ik ben dik", nooit door een jongen uit laten trekken, maar het zelf doen in zijn bijzijn mag wel, niet neuspeuteren als je hem draagt, je "zusters" (dus de spijkerbroek gezworenen!) de hele zomer schrijven, en de broek doorgeven volgens de afgesproken regels. De broek wordt dus van vakantieadres naar vakantieadres gestuurd, met de bijbehorende verhalen. Het gegeven is in ieder geval origineel genoeg, en ik kreeg wel zin in hilarische verhalen! Het is _geen_ slapstick, of het chicklit is moet blijken, en een geciteerde krant op de achterflap noemt het "grappig, bruisend, en ontroerend". Overigens is mijn genoemde boek het eerste, al verschenen in 2002, van inmiddels drie delen. En is het zelfs al verfilmd. De Engelse titel is "The Sisterhood of the Traveling Pants".

 

 

Terug naar top pagina


 

Kristien Dieltiens - De stille pijn van Luca
Luca, 19 jaar oud, gaat terug naar zijn geboortestreek in Kroatië.
Hij heeft dertien jaar in België gewoond, en al die tijd geen woord gesproken. Zijn vader denkt dat de reis misschien wel therapeutisch zal werken. Inderdaad komen de herinneringen boven, aan dat jongetje van zes dat niets begreep van de veranderingen om hem heen. De oorlog brak uit. Ineens mocht zijn  beste vriend en buurjongen niet meer met hem spelen. Stiekum speelden ze toch spelletjes: Kroaten vangen en verraders bespioneren.

Dit boek, ook genomineerd voor de Thea Beckmanprijs, is mooi en vooral aangrijpend. Deze oorlog is nog niet zo lang geleden, en zal misschien meer leven bij de lezers van dit boek dan een boek over een andere oorlog. Het vreselijke wordt niet breeduit verteld, maar is duidelijk genoeg. Ik las dat er kleine foutjes in zitten, kinderen uit een Kroatisch katholiek gezin zouden nooit namen als Luca en Jelena hebben gekregen, die zijn typisch Servisch, maar ik zou dat niet geweten hebben. Het verhaal van Luca, een jongen van zes, wiens wereld 'zomaar' totaal verandert, zal een diepe indruk achter laten.

Terug naar top pagina


 

Louis Sachar (spreek uit "Sekker"): Gaten

Ik las dit zelf al in 1999, maar wil het graag herlezen. De centrale plaats in dit verhaal is een (straf)werkkamp in een woestijn in Texas. Hier komen twee jongens na elkaar terecht: de één door pech, de ander door een klein vergrijp. De eerste, Stanley, is de jongste nazaat uit een arme familie, al eeuwen achtervolgt door het noodlot vanwege een ooit niet ingeloste belofte. De tweede, Hector, is een straatkind en komt over alsof hij niet goed wijs is. In het kamp komen verschillende geschiedenissen tot leven die knap door de tegenwoordige tijd heen geweven worden. Het gaat om de  geschiedenis van de oude vervloeking, de geschiedenis van het werkkamp dat ooit een groot meer was met een bloeiende leefgemeenschap en, natuurlijk, de geschiedenissen van de twee hoofdpersonen, die zonder het zelf te beseffen alsnog oude schulden inlossen en onrecht aan de kaak stellen. Behalve dit weet ik er een heleboel niet meer van, maar nog wel dat ik het een intrigerend, superknap uitgedacht, spannend en heel apart boek vond. Herlezen, dus!
 

Terug naar top pagina


 

Stravaganza - Stad der maskers
Het gaat over een jongen Lucien, uit deze tijd die een hersentumor  heeft. Hij krijgt van zijn vader een mooi ingebonden boekwerk, en als hij dat vasthoudt als hij gaat slapen kan hij "stravageren" naar Bellezza, een plaats die erg op ons Venetië lijkt, terug in de tijd, ongeveer de middeleeuwen. Hij raakt in Bellezza verwikkeld in de avonturen van een jong meisje, Arianna, die graag mandolier (punteraar op de boten in Bellezza) wil worden om geld te verdienen voor haar familie. Arianna blijkt gelieerd te zijn aan de duchessa, de heerseres van Bellezza. Lucien wordt opgevangen door Rodolpho, de eerste raadsman van de duchessa. Rodolpho is ook een stragavanti, hij weet dus wat er met Lucien, die in Bellezza Luciano wordt genoemd gebeurt. Er is een groep van tijdreizigers waarvan Lucien en Rodolpho er dus een paar zijn. In Bellezza woedt ondertussen een machtstrijd tussen de duchessa en de machtigste familie van de rest van Talia, de Chimici's. Er worden allerlei moordsaanslagen beraamd op de duchesa en Arianna en Lucien raken betrokken bij deze strijd om de macht. Ondertussen strijdt Lucien in de tegenworodige tidj tegen zijn hersentumor, en kan hij alleen in zijn slaap als hij naar Talia verdwijnt relatief zorgeloos leven.

Het is een mooi verhaal, waar heel veel paralellen in zitten met het  middeleeuwse Italië, de machtsstrijd daar met de Borgia's en de stadsstaten met het machtige Rome. De verwikkelingen worden goed beschreven, de karakters rondom Lucien en Arianna blijven wat vlak. Ook de beide hoofdpersonen zijn wat vlak, maar toch beter beschreven dan de andere karakters. Toch is het geen slecht boek. Het leest lekker weg, het is een aardige schets van de middeleeuwse tijd in Italie, met een knipoog, want het is niet echt Italie en niet echt Venetie. Er volgen nog twee delen over de avonturen van Lucien in Talia. Ik denk wel dat ik die ook nog ga lezen.

Terug naar top pagina


 

Floortje Zwigtman - Schijnbewegingen
Ik wil wel 'Schijnbewegingen' van Floortje Zwigtman nomineren. Ik heb het niet zelf gelezen, en kan er dus weinig over zeggen, maar ik heb wel veel positieve verhalen van anderen hierover gehoord. En nu ze ook nog de Gouden Uil voor jeugdliteratuur heeft gekregen, wil ik het graag lezen, en lijkt het me leuk om dat met een paar anderen te doen. Dus misschien via de leeslijst? Om jullie een idee te geven van het boek, heb ik twee stukjes van internet gehaald.

Van Bol.com:
Historische jeugdroman die gesitueerd is in het Victoriaanse Londen van eind negentiende eeuw. Het verhaal speelt in 1894 en vertelt over het leven van Adrian Mayfield (16). Op 14-jarige leeftijd wist deze
Oost-Londenaar reeds de kroeg van zijn ouders draaiende te houden, maar na het onafwendbare faillissement moet hij een saai baantje aanvaarden bij een kleermaker. Daar ontmoet hij Augustus Trops en die ontmoeting brengt een ommekeer. Adrian wordt geïntroduceerd in een kunstenaarskring en gaat werken als schildersmodel. Onder een andere naam verdient hij bij als mannelijke prostituee. Vanuit dat circuit raakt hij betrokken bij inbraak en afpersing.

Van de Gouden Uil Jury:
Schijnbewegingen is een fascinerende en overweldigende roman die op een schitterende manier realiteit en fictie met elkaar verweeft. Adrian Mayfield is zestien wanneer hij van zijn baantje in Victor Procopius' Herenmodepaleis verlost geraakt en berooid zijn dromen volgt. Via ingenieuze verhaallijnen raakt de lezer samen met Adrian verwikkeld in de erudiete herenkringen rond Oscar Wilde. In de bekende zwierige maar ook punctuele stijl van Zwigtman worden fictionele en historische gebeurtenissen tot een boeiend psychologisch portret gesmeed. De auteur slaagt erin de karakters van alle personages, in de hoofd- én in de bijrollen, interessant en geloofwaardig uit te tekenen. In de subtiele veranderingen die de karakters ondergaan toont Zwigtman haar lezers dat de decadentie van deze periode ook maar door gewone mensen werd vormgegeven. Haar rijke taal, met veel beeldspraak en verwijzingen, wordt ondanks de uitgebreide research die aan het boek vooraf ging nooit pretentieus. Zelden wordt in een jeugdroman de lezer zo meegezogen als in de boeiende en spannende zoektocht van Adrian Mayfield. Floortje Zwigtman slaagt erin op een heel pure manier en zonder taboes in de huid van de jonge Adrian te kruipen. De jury van de Gouden Uil Jeugdliteratuurprijs prijst dan ook de geloofwaardige manier waarop de auteur enerzijds de decadente sfeer neerzet die rond de eeuwwisseling heerste in de kunstenaarskringen rond de Londense Empire, en anderzijds de kern raakt van alle jongeren die vandaag dromen en zoeken.
 

Terug naar top pagina






 


 

[KJB] = Kinder / Jeugdboeken
Deze boeken worden besproken door de grrls die aanbevelingen doen voor de [KJB]-leeslijst

Vorige leeslijsten

Boekgrrls

Laatste keer bijgewerkt: 12/06/06  Eisjen

Terug naar top pagina