>
Een beslissend ontbijt
> Hoe zal het gaan? Een reuzin,
> regelloos, hakt het kapje
Regels, de tijd zonder
menstruatie? zonder vruchtbaarheid, als vrouw afgeschreven? Heb je je
regels al, werd toch vroeger wel gezegd?
Het gedicht, Ja zo
dacht ik ook over de lange onvruchtbare periode toen ik in de overgang
kwam, maar dat gevoel gaat over. Je hebt het gedicht volgens mij heel
duidelijk verklaard.
Maar: Ik ben niet dol
op deze beeldspraak met ei. Egggag. Vind de eitjes van de vrouw te mooi
voor zo'n vergelijking. Je zou verwachten dat Enquist dat ook zou voelen
als vrouw. Minacht ze? Wat minacht ze? Dat gevoel roept dit gedicht op:
beetje wrevel. Alleen het En nu aan het werk, spreekt me echt aan, als
een soort motto.
Na nog een paar keer
lezen, merk ik dat ik er ook oneerlijkheid in vind. Een beetje
koketteren, een beetje choqueren, het ernstige onderwerp quasi-ernstig
behandelen. Op zichzelf kan dat heel verfrissend zijn, maar dat vind ik
het hier niet. Ik weet niet waar het voor mij precies wringt, maar het
heeft iets onechts.
Dit zijn de eerste
gedachten hierover. Ik verwacht bij Enquist vaak meer dan ik krijg.

> Regels,
de tijd zonder menstruatie? zonder vruchtbaarheid, als vrouw >
afgeschreven? Heb je je regels al, werd toch vroeger wel gezegd?
Wat grappig, die
uitspraak ken ik niet. Ik had zelf alleen aan regels in de zin van
zinnen, eventueel dichtregels gedacht. Als je er dan vanuit gaat dat ze
over zichzelf spreekt, haar eigen levenswerk (als dichteres), dan is het
'regelloos' misschien daarop van toepassing: de reuzin is niet gevoelig
voor de poëzie, er moet gegeten worden.
> Ik ben
niet dol op deze beeldspraak met ei. Egggag. Vind de eitjes van > de
vrouw te mooi voor zo'n vergelijking.
Ik ben verrast dat je
dit erin leest. Had zelf helemaal geen associatie met overgang, laat
staan met vrouwelijke eitjes in die zin. Eerder met oud worden algemeen,
(geestelijk) aftakelen, dementeren, doodgaan. Ik ben ook niet helemaal
overtuigd, omdat Enquist zelf het ei zo duidelijk met het 'arme hoofd'
in verband brengt. Ook zie ik de overgangsmetafoor in de rest van het
gedicht niet zo duidelijk terug. Tenzij via een link:
levenswerk-vruchtbaarheid-einde daaraan. Misschien ben ik ook te jong om
die associatie met de overgang te hebben? Wel heel leuk vind ik om te
zien dat iemand er heel iets anders in leest dan ik deed.
Je zou verwachten dat
Enquist dat ook
> zou
voelen als vrouw. Minacht ze? Wat minacht ze?
Minachting? Ik weet het
niet. Misschien voor het ouder worden, het proces dat alles wat je als
mens doet uiteindelijk opslokt, in vergetelheid laat wegzinken.
Doods-verachting misschien? (letterlijk dan)

> Regels,
de tijd zonder menstruatie? zonder vruchtbaarheid, als vrouw >
afgeschreven? Heb je je regels al, werd toch vroeger wel gezegd?
Wat kunnen associaties
toch leuk onverwacht en persoonlijk zijn. Het regelloos zette L. in
combinatie met het ei op het spoor van onvruchtbaarheid. Ik denk eerder
aan dementie. Een ei! Ik ben er - ongetwijfeld weinig subtiel- meteen
één gaan opzetten, kreeg trek. Zat al peuzelend te proberen ook het
gedicht te behappen. Het regelloos breng ik zelf in verband met het
willekeurige moment, de ''reuzin'' slikt ''mijn levenswerk'' weg, ''eens,
spoedig, later''. Kennelijk niet mijn hele leven, want ze hakt alleen
het kapje van het ei. Nergens staat dat ze het hele ei opeet, dus
misschien is het niet zozeer het leven dat ze komt weghalen, maar wel
''de herinneringen en alle verbindingen daartussen'', waarna de ik geen
invallen meer heeft, geen weet meer heeft van iets.

> Het
regelloos breng ik zelf in verband met het willekeurige moment, de > ''reuzin''
slikt ''mijn levenswerk'' weg, ''eens, spoedig, later''.
Naar aanleiding van
jullie reacties dacht ik zelf opeens nog over het 'regelloos' dat het
misschien een dichterlijke uitdrukking is voor 'niet regelbaar', het
tegenovergestelde van controleerbaar zeg maar. Dat zou inderdaad het
willekeurige moment benadrukken, en daarmee het onvoorspelbare dat
tegelijkertijd onontkoombaar is. Dat is ook wel in lijn met de rest van
het gedicht.