Emile Zola: De nekslag

536 Pagina's maar liefst. Dit is mijn eerste Zola boek. Van mijn man gekregen en hoewel dit een vertaalde versie is wil hij mij dolgraag kennis laten maken met de Franse literatuur.

In hoeverre kan het lezen van een boek mijn eigen wereld eigenlijk beïnvloeden? De dag dat ik dit begon te lezen ging prompt mijn wasmachine kapot en werd ik genoodzaakt de natte stapel verder te doen met de hand zodat ik mij even Gervaise Macquart waande...

*****

Op de omslag staat geschreven:

Met zijn naturalistische beschrijvingen en gebruik van argot, laat Émile Zola in De Nekslag de armoe en het vuil onder het dunne laagje glamour zien van het leven in Parijs tijdens het Tweede Keizerrijk. Hij beschrijft schitterend de opkomst en ondergang van Gervaise Macquart, de tragische heldin van deze roman, die in haar poging geluk te vinden een wasserette begint. Aanvankelijk lijkt ze te slagen in haar opzet, maar haar man Coupeau verdrinkt haar geld in de kroeg en stort het gezin in de afgrond.

De Nekslag, oorspronkelijk verschenen onder de titel L'Assommoir, is de zevende roman in de imposante, twintigdelige reeks Rougon-Macquart, die Émile Zola tussen 1871 en 1893 schreef. De roman bracht hem roem en rijkdom - er werden in het jaar van verschijnen 38.000 exemplaren van verkocht -, maar wekte tevens de woede op van conservatieve critici die termen gebruikten als: 'Geen realisme maar smerigheid, geen rauwheid maar pornografie.'

Ruim honderdvijfentwintig jaar na verschijnen heeft de roman niets van zijn overrrompelende kracht verloren. In deze eerste vertaling sinds de jaren vijftig komen niet alleen de rauwe negentiende-eeuwse karakters scherp naar voren, ook het pathos van hun leven is springleven

*****

En wat vond ik er van?

Naturalistisch.
Het boek de Nekslag (L'Assommoir) is een echte naturalistische roman. Opvallend zijn de gedetailleerde beschrijvingen van situaties en personen. Naturalistische romans kenmerken zich in het algemeen doordat het familieromans zijn. Deze manier heeft Zola aangegrepen om de werking van de erfelijke en de omgevingsfactoren over een langere tijd in beeld te brengen. Bijzonder indrukwekkend is dan ook zijn psychologisch inzicht.

Het Naturalisme in het algemeen sluit aan bij het realisme doordat de werkelijkheid zo natuurgetrouw mogelijk wordt weergegeven. Belangrijker nog is dat een naturalist ervan uitgaat dat de mens een product is van erfelijkheid, omgeving en opvoeding. Men spreekt in dit verband ook wel van determinisme.

Reeks van 20
Alles lijkt te passen. Een boek met 536 pagina's maar geen woord te veel. Van groot historische waarde. Dit boek is nummer 7 van de reeks Les Rougon-Macquart die bestaat uit maat liefst 20 delen. Hier is hij 22 jaar mee bezig geweest en dat is op zich al een uitzonderlijke prestatie. Het is namelijk een familie kroniek. Zo zijn de hoofdpersonen per boek tevens familie van elkaar. Elk boek heeft ook zo zijn eigen onderwerp dat door Zola uitgebreid behandeld wordt.  In de Nekslag gaat het over alcoholisme. In de Germinaal over het werk in de mijnen. Wie kan mij meer vertellen over de rest van de onderwerpen?

Vertaalde versie
Of er nog meer boeken vertaald zijn uit deze reeks moet ik ook nog uitzoeken. De vertaalde versie is die ik gelezen heb is vorig jaar uitgegeven.

Er is hier thuis een discussie ontstaan over wie de doelgroep is van uit het Frans vertaalde literatuur. Ik denk namelijk dat de groep Nederlanders die Franse vertalingen leest tamelijk klein is. En de groep die Franse literatuur kan lezen ze liever in het Frans leest.

Conclusie
Ik moet eerlijk zeggen dat het mij spijt dat het uit is. Bovendien wil ik de volgende keer, want dit boek maakt genoeg indruk om nog een keer gelezen te worden, het aan mijn bureau bestuderen, met pen en papier bij de hand zodat ik aantekeningen kan maken en het hele boek kan analyseren van begin tot het einde want deze schrijfstijl van Emile Zola is bijzonder boeiend en inspirerend.

Erg leuk om te lezen zijn ook de beoordelingen van Zola's werk in bij de Digitale Bibliotheek voor de Letteren in 1873 en 1886

Groet,

Fleur Guern

Emile Zola

• Van Gogh was gefascineerd door Zola en de Franse naturalistische literatuur, die hij zag als een soort ‘bijbel van het moderne leven’.
      (meer bij het van Gogh museum)
    • Emile Zola's influence on Van Gogh
      Still-life with Open Bible in 1885 (...) in front and to the side of the open Bible, is a torn copy of Zola's novel La Joie de Vivre.
      (meer vangoghgallery.com)
  • Ten tijde van de rechtszaak tegen Dreyfus hield Zola zich vooral bezig met de kwalijke invloed die de pers uitoefende. Volgens hem ondermijnde het antisemitisme de Republiek. Terwijl in Frankrijk na het Panamaschandaal het antisemitisme steeds meer salonfähig werd, nam Zola het op voor de Joden. Op 16 mei 1896 verschijnt van zijn hand Pour les Juifs.
    In de ogen van Zola zijn het Leger en de Kerk twee reactionnaire krachten waarvoor gewaakt moet worden.
  • Begin oktober  wordt de Nobelprijs voor literatuur uitgereikt.Welke grote schrijvers visten in het verleden achter het net? Als eerste in een serie: Emile Zola die de prijs in 1901 misliep.
    (meer bij de NRC, artikel door Margot Dijkgraaf 30-08-2002)
  • 1877,26 février
    Parution de "L'Assomoir"
    Avec le septième volume de la série des "Rougon-Macquart", Emile Zola connaît enfin le succès. La bouleversante histoire du couple Coupeau-Gervaise Macquart victime de l'alambic du Père Colombe choque par son réalisme. Premier roman de Zola à dépeindre le milieu ouvrier parisien "L'Assommoir" est, selon son auteur, "un roman sur le peuple qui hait l'odeur du peuple".
    (meer bij linternaute.com)

De nekslag

9789020407280