Henk Noort: Wat mannen echt willen... De harde waarheid over zijn zachte kanten.

Er zijn dagen dat ik me afvraag wat mannen willen - behalve dát. "Wat mannen echt willen...De harde waarheid over zijn zachte kanten" van Henk Noort was daarom een *must read* omdat de auteur (psycholoog) maar liefst 1700 mannen en vrouwen heeft onderworpen aan diepte-interviews. Als iemand me antwoord kon geven, moest hij het zijn.

De uitkomst van het onderzoek is 'opzienbarend', onthult Henk Noort me op blz. 24. Mannen en vrouwen zoeken nl. precies hetzelfde en dat is "een loyale partner die zich regelmatig in hun positie verplaatst en die de nodige zorgzaamheid en emotionele steun aan de dag legt". Waarna de schrijver 'de mannen' voor het gemak indeelt in zes types. De Statusjager, Het Maatje, De Burgerman, De Prins, De Genotzoeker en De Postfeminist. En van elk van hen noemt hij de kenmerken en wat ze belangrijk vinden om mij het zoeken en inzoemen weer te vergemakkelijken.

Dat is even wennen, mannen als zes types zien (in zijn eerdere boek "Vrouwen willen maar één ding..." rubriceert Noort ons trouwens ook op die manier) maar voor het goeie doel moet het kunnen. En om onze jacht op 'hem' nóg inzichtelijker te maken kunnen we op zijn website aan de hand van een vragenlijst onszelf ook nog testen zodat meteen duidelijk is wie voor ons het meest in aanmerking komt. Ik zelf blijk een inspiratiezoekster die door haar geliefde wil worden bezig gehouden met prikkelende conversatie en een hoop humor. Voor mij zou volgens Noort De Postfeminist wel eens de Ware kunnen zijn of anders De
Prins en beslist niet De Statusjager. Met dat laatste heeft hij in elk geval gelijk.

De volgende stap is: zoek ze op, de mannen. Versier ze. En houd je daarbij aan de Verboden voor het Nieuwe Versieren zoals 'gedraag je niet te mannelijk', 'wees nooit opdringerig' en 'beledig hem niet'. Mm - hier begin ik het minder leuk te vinden. Want hoewel verbod 2 is dat ik geen 'spelletjes' mag spelen, ervaar ik dit wél als spelletjes. Dan de Geboden voor het Nieuwe Versieren met als eerste gebod 'op afstand zijn interesse wekken' wat ik moet doen door mijn lijf in de strijd te gooien. En bij mij gaat er iets briesen als ik lees dat ik me niet als lustobject hoef te gedragen maar hem wel slinks moet duidelijk maken dat dat lijf van mij te gek is: "Als je op enkele meters afstand een kledingstuk uittrekt, voorover buigt of bukt, dan registreert zijn scherpe jagersblik elk getoond detail." En pas als ik hem héb mag ik hopen dat-ie mijn ziel ook leuk vindt.

Dát er iets briest ligt overigens aan mij, stelt Henk Noort, want de postmoderne man is "allergisch voor feministes die alles wat mannen doen, denken of willen categorisch afwijzen". Oooh - dus dat is het. Ik ben feministe en dat is volgens hem een heel enge trien en daar zijn mannen allergisch voor.

Toch nog even doorgebladerd naar de Postfeminist die voor mij dé man zou zijn. Die, lees ik, wil een intelligente sparringpartner met een hoog EQ maar éigenlijk wil hij gewoon een bloedmooi wijf dat een tijger is in bed. Alleen is hij te politiek correct om dat openlijk te zeggen.

Dat wordt voor mij dus geen man.
Jammer maar helaas.
Hoewel: als dit écht is wat mannen willen laat ik de beker dolgraag voorbijgaan.

Jeanne Doomen

Henk Noort was zo slim om die testen op het internet te zetten- iets waar Hilde me op wees- dus ik kreeg mee dat hij twee boeken heeft geschreven met deze intrigerende titels: Wat mannen (vrouwen) willen. Weliswaar gejat van Freud: 'Wass will das Weib?' En was het niet Renate Rubinstein die een stuk schreef over 'Wat mannen willen?' Was de conclusie van Rubinstein niet dat de ondervraagde mannen na lang nadenken zeiden: 'Ik weet het niet?'
Maar ik zie met grote opluchting (wat ik al vermoedde) dat ik Noorts boek niet hoef te lezen. Dat scheelt weer een hoop tijd. Bedankt Jeanne!

Of die boekgrrls zijn allemaal hetzelfde of er is iets mis met die test. Dank Jeanne voor dit prachtige verslag want zoals Trude zegt: het scheelt weer een hoop tijd.

Genoten van je recensie maar zelfs daar kwam de stoom al van uit mijn oren.

Voor mij (ruim 30 jaar gelukkig getrouwd) kwam er het volgende uit:

"De zorgeloze levensgenietster Je bent hedonistisch ingesteld en houdt van feesten en uitgaan. Je bent waarschijnlijk single en als je wel een relatie hebt, dan is de kans groot dat deze zeer heftig is maar ook van korte duur."

Dus zoals zoveel testen: haal eruit wat je eruit wil halen en neem het niet te serieus. Ik zal het boek ook niet lezen,

het rare is dat ik meer vrouwen ken die de test hebben gedaan en iedereen kwam eruit als inspiratiezoekster. wat me doet vermoeden dat er iets helemaal mis is met die test of dat ik  maar 1 type vrouw ken.

The House of Books (2005)
288 blz.
ISBN 90 443 1307 x