Katherine Neville: De acht

In deze thriller draait alles om het schaakspel van Montglane. Dit schaakspel bestaat uit gouden en zilveren speelstukken, volop bezet met edelstenen. Het is in de aandacht gekomen ten tijde van Karel de Grote, vertelt de legende, en zou al vierhonderd jaar voor de geboorte van Christus bestaan hebben in India. Bij de Arabische verovering van Perzië zou het in het jaar 640 in Arabië terecht gekomen zijn. Acht moren hebben het naar Karel de Grote gebracht. En acht moren vergezellen het ook naar Montglane, een plek in de Franse Pyreneeën, waar de abdij van Montglane het jarenlang verborgen heeft gehouden, omdat men dacht dat het een spel van de duivel was.

Twee verhaallijnen met eenzelfde doel: het spel bijeen brengen en de geheimzinnige formule die erin verborgen zit ontcijferen. Het ene verhaal speelt in Frankrijk, ten tijde van de Franse Revolutie en de tijd van Napoleon. Omdat de abdis niet wil dat het volledige spel in verkeerde handen valt stuurt ze de stukken met haar nonnen in diverse richtingen weg, en alles raakt verspreid. In dit verhaal is Mireille de hoofdpersoon, en al reizend door Frankrijk en Noord-Afrika beleeft ze vele avonturen. Haar weg leidt tot ontmoetingen met vele historische figuren, waarbij Katherine Neville speelt met de feiten. Daar is bijvoorbeeld Marat, een belangrijk figuur ten tijde van de Revolutie. Het is algemeen bekend dat hij in bad vermoord wordt. Dat gebeurt in het boek dus ook, en ook de dader wordt juist vermeld, maar Neville verdraait het een en ander om het mooi in haar verhaal te laten passen. Jammer vind ik het dat er geen bijlage is waar de juiste feiten in zijn geheel verteld worden. Als je de nu de waarheid wilt kennen, zul je zelf op onderzoek uit moeten.

De tweede verhaallijn speelt in de moderne tijd, en is ingewikkelder. (Komt dat doordat de namen uit de 18e eeuw bekend in de oren klinken en dit verhaal vrijwel volledig fictie is?) De hoofdpersoon is Cat, en ook zij reist door Noord-Afrika. Haar speurtocht is eigenlijk dezelfde als die van Mireille, maar zij heeft de beschikking over moderne snufjes: snelle auto's, telefoon en computers.

Het is een spannende thriller, die door de afwisseling van de verhaallijnen boeiend blijft, ondanks de vele personages. (alle namen bijhouden is een karwei!!) Jammer ook dat Neville zich vooral tegen het einde in bochten schijnt te moeten wringen om alles te laten kloppen. Toch een aanrader, al vind ik persoonlijk 'de historicus' van Elisabeth Kostova beter.

Marjo van T.

Katherine Neville's homepage

Karel de Grote

Franse Revolutie

Jean-Paul Marat (24 mei 1743 – 13 juli 1793) was een Frans revolutionair geboren in Zwitserland.

Hij was lid van de radicale vleugel van de Jacobijnen die na zijn dood verantwoordelijk was voor het Terreurbewind. Hij maakte zich sterk voor de afschaffing van de monarchie en ging te keer tegen eenieder die gematigder opvattingen had dan hij.
Hijzelf stierf een even gewelddadige dood, hij werd door Charlotte Corday in zijn bad vermoord. Deze moord is vereeuwigd in een beroemd schilderij van Jacques-Louis David.

Noord Afrika

Er bestaat een oud Frans riddergedicht waarin Karel de Grote ene Garin uitdaagt tot een schaakspel omdat zijn vrouw te grote 'vriendschap' vertoond voor Garin. Karel daagt hem uit met de woorden: "Als ik verlies, dan krijgt u wat u wil, zelfs mijn kroon of die van mijn vrouw. Als ik win, laat ik u onmidellijk het hoofd af hakken." Garin wint en vraagt om het kasteel Montglane dat op dat moment door een opstandige rebel wordt bezet.
(Imago Mundi)

De Acht

9789021006369