Tonke Dragt: Brief voor de Koning

Leuk idee (om kinderboeken op de maandelijkse leeslijst te zetten (oktober 2004)- red.). Ik wil ook graag meedoen. Ik heb dit boek overigens al gelezen. Is zeer de moeite waard. Nog even mijn samenvatting over Brief voor de Koning:

"Het is een van de drie boeken die de kinderen van hun Opa hebben gekregen om te lezen in de afgelopen zomervakantie. Als tieners is het natuurlijk niet hip om naar de bieb te gaan en boeken te lenen, maar lezen doen ze alle drie graag en ze hebben dit boek dan ook verslonden. Ik zelf vond naast het spannende verhaal ook opmerkelijk dat dit verhaal al zo lang geleden geschreven is. Deel twee hebben we gelukkig ook in huis."

Het verhaal speelt zich af in de tijd dat er nog ridders waren. De zestienjarige Tiuri bevindt zich met vier andere jongens in de kapel in het Rijk van koning Dagonaut. Hij moet daar de vierentwintig uren voor zijn ridderslag wakend en vastend doorbrengen. Maar Tiuri verbreekt de regels, die bepalen dat hij met niemand mag praten in de nacht voordat hij tot ridder zal worden geslagen. Hij opent de deur. Het verzoek dat hem wordt gedaan blijkt een heel gevaarlijke opdracht: hij moet een uiterst belangrijke brief bij koning Unauwen, van het naburige Rijk bezorgen. Onderweg wordt hij achtervolgd door boosaardige Rode Ruiters die hem met de dood bedreigen. Voor Tiuri wordt het een spannende en avontuurlijke tocht met veel vijanden maar ook bondgenoten op zijn weg.

Deze klassieker is al aan zijn 19e druk toe. Tonke Dragt schreef dit verhaal in 1962 maar het blijft nog steeds een echte aanrader! De auteur weet de spanning zo op te bouwen dat je het boek in één adem wilt uitlezen. Haar prachtige vertelstijl, duidelijke taalgebruik en heldere structuur zorgen voor een mooi geheel. De verschillende personages zijn goed uitgewerkt en niet stereotiep als goed of slecht gekarakteriseerd. Als lezer volgen we de belevenissen van Tiuri. Tonke Dragt schetst de wereld van Tiuri zo helder en duidelijk dat je als lezer een perfect beeld krijgt van het leven in de tijd van de ridders. De thematiek van de ridders blijft jongeren boeien. Het is een spannend avonturenverhaal dat misschien in de eerste plaats vooral jongens zal aanspreken maar ook meisjes kan boeien. Na afloop van dit verhaal word je al meteen warm gemaakt voor het vervolg: Geheimen van het Wilde Woud.

Groet,
Fleur

Brief voor de Koning