320 pagina's | Arbeiderspers | januari 2012
Filosofie
Vertaling Rogier van Kappel
438 pagina's, verdeeld over drie delen
Het verhaal speelt zich af in drie perioden in de geschiedenis
Beste Murdoch lezers:
Na enig zoeken in Peter Conradi's biografie van Murdoch kwam ik terecht op The Good als het meest typische filosofische begrip bij Murdoch. In haar Writings on Philosophy and Literature (voornamelijk essays) getiteld Existentialists and Mystics staat een artikel The Sovereignty of Good over other Concepts. Daarin tast ze de grenzen af tussen The Good en de natuur van de mens met egoisme en opofferingszin, zeden en gewoonten, geloof en gevoel voor vrijheid en nog heel veel grenzen met andere menselijke eigenschappen en mogelijkheden meer. Dat maakt dat ik nu in haar boeken al lezende steeds stuit op scenes die over zo'n grens gaan of die proberen The Good (zonder dat woord te gebruiken) in het kader dat aan de orde is te benaderen. Ik ben er nog maar net mee begonnen, op een kwart van The Unicorn, dus vanaf nu zal het misschien wat duidelijker aan te geven worden met voorbeelden. Wordt vervolgd.
Als zoon van een Brahman en voorzien van de nodige intelligentie lijkt ook voor Siddharta een toekomst als Brahman weggelegd. Dit kan hem echter niet bekoren en zijn innerlijke onrust voert hem mee op het pad van enkele Samaans, woudlopers/bedelaars die niets nodig hebben.
In Narziss en Goldmund volgen we het leven van Narziss en Goldmund. Hun tijd samen (in de middeleeuwen overigens), toen ze jong waren en aan het einde van het leven van Goldmund. Daartussen volgen we vooral het leven van Goldmund, die in gedachten vaak bij zijn vriend Narziss is.
Hoewel het mij al snel duidelijk werd dat dit geen boek voor mij was en ik daarin werd bevestigd door een aantal andere boekgrrls, die het boek ook saai vonden, heb ik toch maar doorgezet en De Profielschets van Joke J. Hermsen uitgelezen, puur alleen maar omdat ik het zo'n leuk mens vind en in de hoop dat het verder lezen alsnog beloond zou worden. Helaas niet...
Vertaling Nico Groen
"Buitengewoon mooi. Een diepzinnige meditatie over liefde en dood, gekte en waarheid, veroordeling en medelijden" staat er op de cover van de roman "Romulus, mijn vader" van Raimond Gaita. Op de achterflap: "Alles wat Raimond Gaita schrijft getuigt van een warm hart en een verlichte geest" volgens Coetzee. Ook staat daar "Gaita is een naaste verwant van Coetzee: filosofische fictie die de lezer met vragen achterlaat. En net als Coetzee biedt Gaita geen pasklare morele of intellectuele antwoorden".
Ik las onlangs van Foucault: Discipline, toezicht en straf. De geboorte van de gevangenis (vert. van Surveiller et punir), en was er zeer door gefascineerd. Foucault beschrijft de 17e/18e eeuwse omslag in het straffen van een straf die gericht is op het lichaam naar een straf die gericht is op de ziel (grof gezegd: van lijfstraffen tot morele verbetering / heropvoeding), een ontwikkeling die zich in een relatief kort tijdsbestek heeft afgespeeld volgens Foucault.
Deze roman, waarover al eerder enthousiast was gemaild, stond voorgedragen voor de leeslijst Maar haalde het niet. Tot verdriet van sommige grrls. "Zonet deze roman zeer gefascineerd uitgelezen. Jammer - jammer dat 't niet op de lijst is gekomen. Want er vallen heel wat mailtjes over uit te wisselen, lijkt me zo". En "het enige boek in mijn leven, dat ik meteen een tweede keer ben gaan lezen. Jammer ja, dat het niet op de lijst kwam".
Maar wat gebeurde? Het boek werd toch gelezen. En hoe! Vele tientallen mails werden er in zeer korte tijd aan gewijd. Enthousiast, analyserend, zoekend naar nog meer verwijzingen en evt. dubbele bodems. Het internet werd geraadpleegd, literatuur werd nageslagen - het werd een vrolijke exercitie. Maar dominant bleef: wat een prachtige, ontroerende roman is dit!
Al tijden dacht ik "ik wil toch ook eens wat lezen uit onze filosofische afdeling''. In de bieb even gekeken via de computer wat er ook al weer zo bij ons op stond en De Foucault Hallucinatie gevonden. Van de achterkant:
''Een Engelse student uit Cambridge wordt door zijn vriendin naar Frankrijk gestuurd om Paul Michel te vinden, een Franse schrijver die een bijzondere relatie had met de bekende filosoof MIchel Foucault.
De zoektocht begint in een Parijs archief, en eindigt in een psychiatrische inrichting te Clermont-Ferrand, waar het eens zo glamoureuze enfant terrible van de Franse Letteren Paul Michel zit opgesloten.
Tijdens een hallucinerend verblijf aan de Franse zuidkust, waar de student heen en weer wordt geslingerd tussen de uitzinnige levenslust en doodsangst, komt hij tot een bijzarre ontdekking."